MXN, TRY, RUB: potensi yang jarang diterokai

MXN, TRY, RUB: potensi yang jarang diterokai

2020-06-10 • Dikemaskini

Intro

Matawang negara-negara membangun seperti RUB, TRY, dan MXN secara definisi adalah tidak stabil. Itulah sebabnya mengapa ia turun naik lebih dari matawang-matawang utama, menawarkan peluang meraih keuntungan yang lebih besar. Dalam masa yang sama, ia biasanya lebih lemah berbanding USD. Jadi, untuk jangka masa panjang, anda akan lebih sering melihat graf USD/RUB, USD/TRY, dan USD/MXN meningkat. Justeru dengan matawang eksotik anda mempunyai trend jangka masa panjang yang hampir terjamin dan mudah diramalkan dengan peluang keuntungan yang lebih luas – apa ada yang lebih menarik dari ini untuk seorang pedagang?

USD/RUB

Tidak banyak pasangan matawang yang menawarkan persekitaran yang subur untuk analisis teknikal berbanding USD/RUB. Carta yang meriah dengan titik-titik tinggi dan rendah yang jauh dari satu sama lain memberikan ruang yang banyak untuk penggunaan indikator dan mengecam trend. Untuk jangka masa panjang, USD akan menang melawan RUB tetapi pertempuran yang sengit mendorong ia beranjak dari 50 ke 80, dan kembali undur semula, berulang-ulang selama bertahun-tahun. Untuk jangka masa sederhana, penurunan selanjutnya tidak boleh dielakkan lagi kerana USD masih cuba pulih dari serangan mengejut RUB pada bulan Mac. Selagi garis dasar downtrend ini masih belum disentuh, sebarang kenaikan jangka pendek seperti yang dicadangkan oleh divergence bullish berkebarangkalian besar akan lenyap ditelan gerakan bearish yang lebih besar.

1.png

USD/TRY

Ini bukan kali pertama USD/TRY terjun melepasi MA-50 hanya untuk naik kembali, dan ia pasti sekali bukan kali yang terakhir. Pihak berkuasa kewangan Turki sedang mencuba sebaik mungkin untuk menstabilkan Lira dan memangkin pertumbuhan ekonomi – dan inilah yang mendorong pengukuhan di atas aras sokongan 6.67. Itu bagaimana pun tidak akan mengubah fundamental, jadi USD/TRY akhirnya akan kembali menaik semula. Apakah ada yang lebih menyenangkan perasaan pedagang dari pembetulan ke bawah yang kerap berulang-ulang di dalam suatu uptrend besar yang stabil dan terjamin?

2.png

USD/MXN

Pergerakan sebesar ini biasanya tidak berlaku pada matawang negara maju – dan ini berlaku bukan hanya disebabkan oleh wabak koronavirus. Dalam satu bulan, USD/MXN naik dari 18.50 kepada 25.35, mencatat kenaikan sebanyak 27%. Pada masa ini, ia sedang melakukan pengunduran jangka sederhana, menguji sokongan MA-100 di 21.50. Kita berkemungkinan akan melihat ia jatuh di bawah MA-50 namun fundamental tetap tidak berubah – Peso tidak mempunyai kekuatan di waktu ini. Walaupun ia menunjukkan daya juang, ia akan terpaksa memberi laluan kepada USD kerana ekonomi Mexico tidak mampu bersaing dengan jirannya di sebelah utara.

3.png

Kesimpulan

Pasangan matawang eksotik biarpun kurang dikenali ia sebenarnya lebih menarik untuk didagangkan. Mereka menawarkan lebih banyak ruang untuk analisis teknikal dan lebih mudah diramalkan dari segi fundamental. Dalam perkataan lain, trend yang jelas, pergerakan yang besar, peluang keuntungan yang lebih luas, inilah apa yang ditawarkan oleh pasangan-pasangan eksotik.

                                                                                                LOG MASUK

Serupa

Brexit: masa hadapan GBP
Brexit: masa hadapan GBP

Brexit selesai. Apa yang akan terjadi pada ekonomi UK dan pound? Ketahui di dalam artikel kami.

Berita terkini

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera