Pola-pola Candlestick

Pola-pola Candlestick

Ada banyak pola-pola candlestick yang berbeza. Di sini kami akan menjelaskan beberapa yang paling popular. Signal-signal yang paling boleh dipercayai muncul di carta harian. Di H4 dan H1, kebolehpercayaannya merudum. Di carta Mingguan dan Bulanan, kebolehpercayaan unjuran am trend meningkat, tetapi kebarangkalian lencongan sementara dari trend meningkat juga, sebagai contoh, kandil-kandil boleh memiliki bayang yang panjang.   

Pola-pola Pengunduran

Pola-pola pengunduran menandakan kebarangkalian tinggi bahawa trend akan berubah arah. Pola-pola ini berguna untuk mengenal pasti titik kemasukan yang mungkin di peringkat awal trend.

Perhatikan bahawa untuk pola-pola pengunduran:

  • Lebih panjang suatu trend, lebih kuat signalnya.
  • Lebih curam suatu trend itu, lebih kuat signalnya.
  • Signalnya lebih kuat jika ia muncul berdekatan aras rintangan/sokongan yang kuat. 
  • Signalnya lebih kuat jika Pola Penyepit sudah terbentuk di sessi dagangan sebelumnya.

Pola-pola Bearish

Pola-pola pengunduran Bearish muncul di penghujung trend menaik.

shooting star.png

Tahi Bintang (Shooting Star). Sebuah pola 1 kandil. Tubuh kandilnya kecil. Bayang atasnya panjang dan sekurang-kurangnya dua kali lebih panjang dari tubuh. Bayang atas yang panjang menggambarkan pasaran telah cuba untuk mencari lokasi rintangan dan bekalan, tetapi gerakan ke atas telah dipatahkan oleh bears. Warna kandilnya tidak penting, tetapi jika ia bearish, signalnya dikira lebih kuat. 

evening star.png

Bintang Malam (Evening Star). Pola 3 kandil. Setelah kandil bullish yang panjang, ada senggang (gap) bullish. Bulls mengawal keadaan, tetapi tidak banyak yang mereka mampu capai. Kandil kedua agak kecil, warnanya tidak penting, dan harga bukanya di atas harga penutup kandil pertama. Kandil bearish ketiga buka di bawah penutup kandil tengah, dan ia melangkaui senggang bullish sebelumnya. Kandil ketiga ini biasanya lebih panjang dari yang pertama.

дожи звездный разворот.png

Bintang Doji Malam (Evening Doji Star). Sebuah pola 3 kandil. Polanya sama dengan Bitang Malam, tetapi dianggap sebagai signal yang lebih kuat kerana kandil tengahnya adalah sebuah Doji.

4.gif

Orang Kena Gantung (Hanging Man). Pola 1 kandil.Mengisyaratkan berakhirnya trend bullish, sebuah puncak atau aras sokongan. Kandilnya mempunyai bawang bawah yang panjang, sekurang-kurangnya 2 kali panjang tubuh. Warna kandilnya tidak penting, bagaimana pun jika ia bearish, signalnya lebih kuat. Ia memerlukan pengesahan lanjut trend akan menjadi bearish. Signal jual dianggap sah bila sebuah candlestick bearish tutup di bawah harga harga buka kandil yang lebih kiri dari pola ini.  

5.png

Awan Mendung Menyelimut Langit (Dark Cloud Cover). Pola 2 kandil. Kandil pertama adalah bullish dan tubuhnya panjang. Kandil kedua harus buka jauh di atas harga penutup pertama, dan tutup di bawah 50% tubuh kandil pertama. Tubuhnya juga harus agak panjang.

bearish engulfing.png

Pola Bearish Mengepung (Bearish Engulfing Pattern). Pola 3 kandil. Kandil pertama adalah bullish. Kandil kedua adalah bearish, di mana harga bukanya lebih tinggi dari harga tertinggi kandil pertama dan harga penutupnya harus lebih rendah dari harga terendah kandil pertama (mengepungnya dengan sepenuhnya). Kekuatan signal adalah sederhana.

bearish harami.png

Harami Bearish (Bearish Harami). Sebuah pola 2 kandil. Tubuh kandil kedua berada terkepung di antara harga buka dan harga tutup kandil pertama dan mempunyai warna yang bertentangan.

bearish cross harami.png

Salib Harami Bearish (Bearish Harami Cross). Sebuah pola 2 kandil sama seperti Harami. Bezanya, kandil terakhir adalah sebuah Doji.

3 crows.png

Tiga Gagak Hitam (Three Black Crows). Sebuah pola 3 kandil. 3 kandil bearish berturut-turut dengan tubuh yang panjang-panjang. Setiap kandil harga bukanya terletak di antara harga buka dan harga tutup kandil sebelumnya, jika di bawah garis tengah tubuh kandil terdahulu dikira lebih afdal. Setiap kandil tutup membentuk harga tutup terendah yang baru, tidak jauh dari harga minimumnya (ekor pendek). Pola ini dianggap sangat boleh dipercayai, tetapi pengesahan berbentuk kandil bearish yang harga tutupnya lebih rendah lagi, atau pembentukan senggang bearish (gap down) adalah disyorkan.

Pola-pola Bullish

Pola-pola pengunduran Bullish muncul di penghujung trend menurun.

молот.png

Tukul (Hammer) . Pola 1 kandil. Boleh ditafsir sebagai isyarat bakal berakhirnya trend bearish, jurang, atau aras sokongan. Kandilnya mempunyai bayang bawah yang panjang, sekurang-kurangnya 2 kali panjang tubuh. Warna tukul tidak menjadi masalah, tetapi jika bearish, signalnya dikira lebih kuat. Ia memerlukan pengesahan lanjut trend akan menjadi bullish. Signal beli dianggap sah bila sebuah candlestick tutup di atas harga buka kandil yang lebih kiri dari tukul.

morning star.png

Bintang Pagi (Morning Star). Sebuah pola 3 kandil. Setelah sebatang kandil bearish yang panjang, ada senggang bearish (gap down). Bears mengawal keadaan, tetapi tidak banyak yang mereka mampu capai. Kandil kedua agak kecil, warnanya tidak penting. Kandil ketiga adalah bullish, harga bukanya membentuk senggang bullish (gap up). Kandil ketiga ini biasanya lebih panjang dari kandil pertama.

покинутый ребенок.png

Bintang Doji Pagi (Morning Doji Star). Sebuah pola 3 kandil. Hampir sama dengan pola sebelum ini, tetapi ramai pedagang menganggapnya signal yang lebih kuat.

forex_candles2_01.png

Tukul Terbalik (Inverted Hammer). Sebuah pola 1 kandil. Kandil ini mempunyai tubuh kecil dan bayang atas yang panjang, sekurang-kurangnya 2 kali lebih panjang dari tubuh. Warna tukul tidak menjadi masalah, tetapi jika bullish, signalnya dikira lebih kuat. Ia memerlukan pengesahan lanjut trend akan menjadi bullish.     

5.png

Garisan Penembusan (Piercing Line). Pola 2 kandil. Kandil pertama panjang dan bearish. Kandil kedua buka dengan senggang bearish (gap down), di bawah penutuh kandil pertama. Ia kandil bullish yang besar, harga tutupnya mengatasi 50% tubuh kandil pertama. Tubuh kedua-dua kandil haruslah cukup panjang. Kekuatan signal adalah sederhana.

Harami Bullish (Bullish Harami). Sebuah pola 2 kandol. Tubuh kandil kedua terletak di antara harga buka dan harga tutup kandil pertama, dan warnanya saling bertentangan.

быч крест харами.png

Salib Harami Bullish (Bullish Harami Cross). Sebuah pola 2 kandil, sama seperti Harami. Bezanya kandil kedua adalah sebatang Doji.

бычье поглощение.png

Pola Bullish Mengepung (Bullish Engulfing Pattern). Pola 2 kandil yang terbentuk di penghujung trend menurun. Kandil kedua adalah bullish, dan buka lebih rendah dari harga minimum kandil pertama, harga penutupnya harus lebih tinggi dari harga maksimum kandil pertama (mengepung dengan sepenuhnya). Kekuatan signal adalah sederhana.

3 white soldiers.png

Tiga Askar Putih (Three white soldiers). Sebuah pola 3 kandil. Ia terdiri dari 3 kandil bullish yang berturutan dengan tubuh yang panjang-panjang. Setiap harga buka setiap kandil adalah di dalam julat tubuh kandil sebelumnya, dikira lebih afdal jika di paras tengah kandil terdahulu atau lebih tinggi. Setiap kandil tutup di harga tertinggi yang baru (new high), dan hampir dengan harga maksimum (sumbu pendek). Pola ini dianggap sangat boleh dipercayai, tetapi pengesahan berbentuk kandil putih yang harga tutupnya lebih tinggi lagi, atau pembentukan senggang bullish (gap up) adalah disyorkan.  

Pola-pola Penerusan

Kebanyakan pola candlestick adalah pola pengunduran, tetapi ada juga trend yang menandakan waktu rehat. Pola-pola penerusan mencadangkan bahawa pasaran akan mengekalkan trend yang sedia ada selepas berehat seketika. Pola-pola ini membantu dalam mengenal pasti titik masuk, memberikan keyakinan untuk terus mengekalkan posisi yang sudah pun dibuka atau untuk menambah lagi posisi baru.

Penerusan sebuah uptrend

1.jpg

Senggang Tasuki Atas (Upside Tasuki Gap). Selepas sebatang kandil putih, terbentuk senggang bullish (gap up) diikuti oleh sebatang lagi kandil bullish. Kandil ketiga buka lebih rendah dan tutup lebih rendah dari kandil tengah. Jika senggang itu tidak ditutup, bulls telah berjaya mengekalkan kawalan dan pedagang boleh buka posisi long. Jika senggang itu tertutup, momentum bullish telah pun berakhir.

2.jpg

Rising Three Methods. Selepas kandil putih yang panjang, terdapat serentet kandil-kandil bearish kecil. Bilangan kandil-kandil pengunduran yang optimum haruslah 3, walaupun ada waktu-waktunya boleh dilihat 2, 4, atau 5 kandil pengunduran. Adalah sangat penting kandil-kandil bearish ini tidak tutup di bawah harga buka kandil bullish yang besar itu. Bayang mereka juga mestilah tidak lebih bawah dari harga buka kandil bullish. Kandil terakhir formasi haruslah buka di dalam julat tubuh kandil pengunduran terakhir dan tutup di atas kandil putih pertama yang besar itu.

3.png

Garis Pemisah (Separating Lines).  Terdapat sebatang kandil bearish yang panjang diikuti oleh sebatang kandil bullish yang harga bukanya sama aras dengan harga buka kandil bearish.

4.png

Mat hold. Selepas kandil putih yang besar ada senggang ke atas, diikuti serentet kandil-kandil bearish. Kandil kedua atau ketiga 'mencelup' ke dalam julat tubuh kandil bullish besar pertama. Kandil terakhir pola ini buka dengan senggang bullish dan ia meneruskan pergerakan menaiknya untuk tutup di atas julat harga kandil-kandil sebelumnya. Ini adalah tempat yang baik untuk menambah posisi. Pola candlestick Mat Hold adalah pola penerusan yang lebih kuat dari Rising Three Methods. Dalam tempoh pemulihan, tidak seperti Rising Three Methods, harga bermain sekitar julat atas kandil putih.

5.png

Three Line Strike (The Fooling Three Soldiers). Selepas 3 kandil bullish (3 White Soldiers), yang menandakan penerusan uptrend, ada sebatang kandil yang harga bukanya lebih tinggi, tetapi ia kemudian mengundur untuk tutup di bawah harga buka kandil bullish pertama. Sentimen pengunduran jangka pendek telah reda, dan uptrend berlangsung semula dari saat ini.

6.png.jpg

Upside Gap Three Method. Sama seperti Upside Taksuki Gap. Pola ini terbentuk di dalam pasaran yang kuat trendnya. Ketika sedang uptrend, senggang terbentuk di antara 2 kandil bullish. Kandil terakhir buka di zon tubuh kandil bullish tengah dan tutup di zon tubuh kandil bullish pertama, menutup senggang di antara 2 kandil bullish tersebut.

Penerusan sebuah downtrend

1.png.jpg

Downside Tasuki Gap. Selepas suatu kandil hitam tutup, terjadi senggang bearish yang menjarakkanya dengan kandil hitam kedua. Kandil seterusnya (yang ketiga) buka lebih tinggi dan tutup lebih tinggi dari kandil kedua. Jika senggang tidak ditutup oleh kandil ketiga, beras telah mengekalkan kawalan dan anda boleh buka posisi short. Jika senggang ditutup, maka momentum bearish sudah tamat.

2.jpg

On Neckline. Pembukaan kandil bearish pertama mengakibatkan senggang bawah dan ia mempunyai tubuh yang panjang. Kandil kedua adalah bullish tetapi hanya mampu mencapai harga rendah kandil sebelumnya, bukan harga penutup.

3.png.jpg

In Neckline. Pola ini sama dengan pola On Neckline, tetapi kandil bullish tutup di harga penutup atau sedikit di atas harga penutup kandil pertama. In Neckline menandakan telah berlaku pembelian untuk mengurangkan sedikit pegangan short (short covering), tetapi tidak berlaku perubahan pada trend. 

4.jpg

Thrusting. Pola ini ada iras-iras pola On Neckline dan In Neckline, namun kandil bullish tutup berdekatan, tetapi di bawah sedikit, aras 50% tubuh hitam.

66.jpg

Falling Three Method. Selepas kandil bearish yang panjang ada antara 2 hingga 5 kandil bullish kecil yang berturutan. Adalah penting bahawa kandil-kandil bullish kecil ini tidak tutup di atas harga buka kandil bearish besar yang pertama. Malah, sumbu-sumbu mereka juga tidak harus melepasi harga buka kandil bearish. Kandil terakhir formasi ini harus buka di zon tubuh kandil bullish terakhir dan tutup di lebih rendah dari harga tutup kandil hitam pertama.

Pola Carta

Pernahkah anda terasa seolah-olah alam cuba untuk berkomunikasi dengan anda dengan menghantar pelbagai petanda amaran? Adakalanya petanda-petanda dari sumber yang tidak diketahui ini membantu anda keluar dari masalah serius atau mengelak kerosakan yang tidak boleh diperbaiki ke atas harta benda anda. Tidak semua orang mempunyai kebolehan untuk merungkai pesanan-pesanan sulit yang sedang disampaikan oleh alam semesta kepadanya. Tidak semestinya ia disebabkan oleh sikap nihilistik dan anti-khurafat, tetapi oleh kerana wujudnya “tembok bahasa” yang menghalang di antara alam semesta dan dirinya. Setelah anda pelajari lingo alam semesta, anda akan lebih bersedia menghadapi perangkap-perangkap yang mungkin menanti di sepanjang perjalanan hidup anda.  

Pasaran FX juga ada bahasanya sendiri. Para pedagang yang enggan mempelajarinya akan menderita dan menanggung kerugian kewangan kerana tidak mengenal isyarat-isyarat amaran. Salah satu dari unsur kunci dalam bahasa FX adalah pola carta (chart patterns). Di dalam tutorial berikut, anda akan mempelajarinya dan seterusnya terlindung dari malapetaka pengunduran trend yang tidak dijangka, breakout palsu dan turun naik harga yang melampau.

Pola Carta (Chart Pattern) adalah kombinasi garisan-garisan sokongan dan rintangan yang membantu menentukan sama ada trend akan berterusan atau mengundur. Hasilnya, wujudlah pola pengunduran dan penerusan.

Pola carta pengunduran

Head and Shoulders

Pola Head and Shoulder biasanya terbentuk di penghujung sebuah uptrend. Trend bullish dilihat sebagai satu tempoh di mana puncak lebih tinggi dari puncak sebelumnya dan jurang juga lebih tinggi dari jurang sebelumnya, manakala pola Head and Shoulder menunjukkan trend ini sedang melemah.

Pola ini terdiri daripada "kepala" (puncak kedua yang juga merupakan puncak tertinggi) dan 2 "bahu" (puncak pertama dan ketiga yang lebih rendah) serta satu "garis leher" (satu garisan yang menyambungkan titik terendah 2 jurang dan berfungsi sebagai aras sokongan). Garis leher (neckline) ini boleh jadi ianya melintang (horizontal) atau boleh juga condong (sloping up/down). Signal adalah lebih mantap bila ia condong ke bawah, berbanding jika ia ke atas.

Pola ini sahih bila harga jatuh di bawah garis leher selepas membentuk bahu kedua. Apabila ini sudah berlaku, downtrend seharusnya bermula bagi pasangan matawang itu. Maka, pesanan jual dibuat di bawah garis leher. Untuk menentukan sasaran, ukur jarak di antara titik tertinggi kepala dan garis leher. Jarak ini adalah anggaran seberapa jauh harga akan turun setelah ia membolosi garis leher.

Sila ambil perhatian, harga kerap kembali ke garis leher selepas bolos di peringkat permulaan (pergerakan "throwback"). Bagi kes seperti ini, garisan leher yang sebelum ini bersifat garisan sokongan, kini bertindak sebagai garisan rintangan. 

Inverse Head and Shoulders

Pola Inverse Head and Shoulders adalah songsangan pola Head and Shoulders. Ia berlaku di penghujung downtrend dan menandakan perubahan kepada trend bullish.

Double Top

Double Top biasanya terbentuk di penghujung sebuah uptrend. Ia salah satu formasi yang paling lazim. Pola ini terbentuk dari dua puncak yang berturutan dengan ketinggian yang (hampir) sama, dengan satu jurang yang sederhana di antara keduanya. Garis lehernya dilukiskan secara melintang melintasi titik terendah jurang.

Pola ini dikira sahih bila harga menerobos ke bawah garisan leher setelah membentuk bahu kedua. Apabila ini sudah berlaku, downtrend seharusnya bermula bagi pasangan matawang itu. Maka, pesanan jual dibuat di bawah garis leher. Untuk menentukan sasaran, ukur jarak di antara titik puncak dan garis leher. Jarak ini adalah anggaran seberapa jauh harga akan turun setelah ia membolosi garis leher. Setelah penembusan berlaku, garis leher bertindak sebagai rintangan. Pergerakan throwback juga mungkin berlaku di sini.

Double Bottom

Double Bottom adalah songsangan kepada Double Top. Ia terjadi di penghujung sebuah downtrend dan menandakan perubahan kepada bullish.

Pola yang serupa tetapi dengan 3 puncak/jurang dipanggil Tripple Top/Bottom. Kaedah berdagangnya seharusnya sama. 

Pola Carta Penerusan

Pola carta penerusan terbentuk apabila trend semasa berhenti sejenak dan pola ini menandakan ia akan diteruskan semula.

Segitiga

Pola Segitiga mudah dikenal pasti. Cara terbaik untuk menggunakannya adalah perdagangan breakout. Berdagang di dalam zon segitiga lebih berisiko dan memerlukan pengalaman.

Ada 3 jenis Pola Segitiga. Segitiga Mendongak (Ascending Triangle) dianggap sebagai pola bullish, Segitiga Menunduk (Descending Triangle) – sebuah pola bullish, sementara Segitiga Simetri (Symmetrical Triangle) – pola neutral.

111.jpg

Bagi kes Segitiga Simetri, kedua-dua bull dan bear tidak menguasai pasaran. Garisan sokongan condong ke atas, dan garisan rintangan condong ke bawah dengan sudut yang sama. Breakout boleh berlaku di mana-mana arah. Yang pasti, ia akhirnya akan terjadi jua. Walhasil, seseorang pedagang boleh meletakkan pesanan di atas puncak yang lebih rendah, dan di bawah jurang yang lebih tinggi. Bila salah satu pesanan tersebut aktif, batalkan yang satu lagi.

Segitiga Mendongak menunjukkan bahawa bulls sedang semakin kuat dan mengasak harga ke atas ke satu aras, sementara bears pula sedang melelah dan terpaksa merelakan harga membentuk jurang yang lebih tinggi. Garis rintangan secara relatifnya rata atau melintang (horizontal) dan garis sokongan pula condong ke atas. Dalam kebanyakan situasi, tetapi tidak setiap kali, harga akan menembuis garisan rintangan. Pasang pesanan masuk di atas garisan rintangan, dan di bawah jurang yang lebih tinggi.

Segitiga Menundukmenunjukkan bears sedang semakln kuat kerana ia berjaya menarik harga ke bawah ke satu aras, sementara bulls sedang melemah dan pasrah harga membentuk puncak-puncak yang lebih rendah. Garisan rintangan condong ke bawah, dan garisan sokongan secara relatifnya rata atau horizontal. Dalam kebanyakan kes, tetapi tidak setiap kalinya, harga akan memecahkan benteng sokongan. Pasang pesanan masuk di bawah garis sokongan dan di atas puncak-puncak yang lebih rendah.

Bendera dan Panji-Panji (Flags and pennants)

 22.gif

Bendera dan Panji-panji adalah pola penerusan jangka pendek, di mana pola-pola ini antara yang paling boleh dipercayai.

Pola-pola ini terbentuk apa bila ada pergerakan tajam harga diikuti oleh satu fasa pengukuhan. Sebuah bendera dibentuk oleh 2 garisan trend yang selari (sokongan dan rintangan) yang kecondongannya melawan trend sebelumnya. Sebuah panji-panji terdiri dari 2 garisan trend yang jaraknya pada mulanya adalah lebar tetapi semakin lama semakin menumpu ke satu titik, dan ia adalah satu Segitiga Simetri untuk jangka masa yang sangat pendek.

Sentiasa dagangkan Bendera dan Panji-panji dalam arah yang sama dengan trend sebelumnya, meletakkan pesanan di atas garisan rintangaan (untuk uptrend) atau di bawah garisan sokongan (untuk downtrend).

Baji (Wedges)

Baji serupa dalam banyak perkara dengan Segitiga. Bezanya Baji mempunyai kecondongan melawan trend sebelumnya.

Sebuah Baji Menaik dibentuk bila harga mengukuh di antara garis sokongan yang condong ke atas dan garisan rintangan. Jika Baji Menaik terbentuk selepas sebuah uptrend, ia biasanya pola pengunduran bearish. Jika ia terbentuk sewaktu downtrend, ia mengisyaratkan penerusan pergerakan bearish.

Baji Menurun terbentuk bila harga mengukuh di antara garis rintangan dan sokongan yang condong ke bawah. Jika Baji Menurun terbentuk selepas sebuah downtrend, ia biasanya pola pengunduran bullish. Jika ia terbentuk sewaktu sebuah uptrend, ia mengisyaratkan penerusan pergerakan menaik.

Segiempat (Rectangles)

Segiempat adalah panggilan untuk satu pola di mana penawaran dan permintaan kelihatan seimbang untuk suatu tempoh masa. Sesuatu pasangan matawang itu bergerak di dalam satu julat yang sempit, mencari sokongan di dasar Segiempat dan mencucuk-cucuk rintangan di atas. Harga akhirnya akan bolos keluar dari perambatan melintang ini. Biasanya breakout akan ke arah atas jika trend sebelumnya adalah bullish, dan ia akan breakout ke bawah jika didahului oleh trend bearish. Bagaimana pun, ada masanya Segitiga boleh menjadi pola pengunduran.

 

Popular

Mesyuarat & Sidang Akhbar Bank Inggeris (BoE)

Mesyuarat Bank Inggeris sentiasa menjadi pendorong kuat pound British. Mesyuarat pada 14:00, 2 November nanti tidak terkecuali.

KDNK Cina & Pengeluaran Perindustrian

Penarafan Global S&P baru-baru ini telah menurunkan penarafan kredit kerajaan China. Kesannya, pasaran akan memberi tumpuan khusus kepada penerbitan data utama China – KDNK dan pengeluaran industri. Data ini akan diterbitkan pada 05:00 waktu MT 19 Oktober. 

Mesyuarat ECB

Para pedagang tidak sabar menantikan mesyuarat Bank Pusat Eropah (ECB) pada 26 Oktober. Badan kawal selia itu akan menerbitkan keputusan dasar kewangannya pada 14:45 waktu MT. President ECB, Mario Draghi, akan mengadakan sidang akhbar pada 15:30 waktu MT. 

Promosi yang akan anda minati

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi