Kesan gelombang dengan strategi swing trading

Kesan gelombang dengan strategi swing trading

2023-04-03 • Dikemaskini

Tatkala berusaha menyeimbangkan di antara strategi perdagangan harian dan scalping, pedagang mungkin akan menemukan gaya yang menarik. Judul artikel ini menyatakannya dengan jelas: hari ini kita akan bincangkan tentang perdagangan swing (swing trading). Jadi, apakah itu swing trading?

Swing trading adalah satu pendekatan yang spesifik dalam berdagang, yang menggabungkan analisis fundamental dan teknikal. Swing trading seperti bermain papan luncur di pantai: anda menangkap swing (ayunan) ketika harga berubah arah. Jika anda memilih gaya perdagangan ini, anda akan mengekalkan posisi anda selama beberapa hari. Oleh itu, anda harus mahir dengan prinsip utama pengurusan saiz posisi dan mekanisme swap.

Anda mungkin tertanya-tanya jika swing trading berkesan di waktu pasaran bergerak mendatar (sideways), kerana dalam situasi itu harga turun naik dalam julat tertentu. Dalam masa yang sama, "swing-catching" juga boleh dilakukan ketika harga membuat pembetulan dalam trend.

Jika swing trading kedengaran terlalu rumit untuk anda, kami ingin yakinkan anda bahawa ada strategi swing trading yang bagus yang bernama "Persilangan H4" (H4 Crossover). Peraturannya semudah namanya! Mari kita tinjau butirannya.

Pertama sekali, mari kita teliti syarat-syarat asas untuk strategi ini. Ia seperti yang berikut:

  • Rangka masa: H4
  • Indikator: SMA 89 tempoh, EMA 21 tempoh (tetapan dilaras untuk menggunakan harga penutupan), dan osilator MACD dengan tetapan standard (12, 26, 9).
  • Pasangan matawang: EUR/USD, GBP/USD, AUD/USD, USD/CAD, EUR/GBP, EUR/AUD, EUR/JPY, GBP/JPY, USD/JPY, GBP/CHF, USD/CHF, EUR/CHF.

Jangan lupa tentang pengurusan dana. Risiko maksimum dan sasaran keuntungan bagi setiap posisi haruslah bersamaan dengan 1-2% baki akaun. 

Langkah-langkah bagi strategi ini, seperti biasa, diberikan untuk kedua-dua senario "jual" dan "beli".

Algoritma untuk senario "beli"

  1. Pertama sekali, kita tunggu EMA 21 tempoh menyilang SMA 89 tempoh, dari bawah ke atas.
  2. Harga seharusnya naik lebih tinggi tetapi kemudian mengundur dengan MACD bergerak ke bawah.
  3. Kami masuk posisi pada di harga penutupan kandil hijau yang pertama selepas MACD kembali bergerak ke arah atas. (Notis penting: harga haruslah lebih tinggi dari EMA 21 tempoh. Jika tidak, anda mesti abaikan dan jangan masuk posisi.
  4. Renti Rugi terletak 4-10 pip di bawah aras sokongan penting sebelum ini.
  5. Ambilan Untung terletak di jarak yang sama seperti Renti Rugi.

 Di bawah, kami sediakan satu contoh bagi strategi ini di carta H4 EUR/USD.

Example 1.png

Di carta, kita boleh lihat EMA 21 tempoh (garisan kuning) menembusi SMA 89 tempoh (garisan kelabu) dari bawah ke atas pada 6 Oktober. Harga melonjak lebih tinggi, tetapi kemudian mengalami pembetulan ke bawah. Pada masa yang sama, MACD bergerak turun. Kami nantikan sehingga harga naik semula mengatasi purata bergerak dan MACD naik. Selepas itu, kami buka posisi di 1.1776 (harga penutupan candlestick bullish). Kami letakkan Renti Rugi 5 pip di bawah aras sokongan 1.1728. Aras Ambilan Untung ditetapkan jaraknya sama seperti jarak di antara pesanan "beli" dan Renti Rugi, iaitu sebanyak 48 pip. Justeru, Ambilan Untung kami terletak di: 1.1776 + 48 = 1.1824.

Algoritma untuk senario "jual"

  1. Berlawanan dengan senario "jual", kami nantikan sehingga EMA 21 tempoh menyilang SMA 89 tempoh dari atas ke bawah.
  2. Di sini, kami menjangkakan harga akan jatuh tetapi kemudian mengalami pembetulan ke atas, dengan MACD naik juga ke atas.
  3. Kami buka posisi "jual" pada harga penutupan candlestick merah pertama setelah MACD mula turun lagi. Notis penting: harganya harus lebih rendah daripada EMA 21 tempoh. Jika tidak, anda mesti abaikan dan jangan masuk posisi.
  4. Renti Rugi berada 4-10 pip di atas aras rintangan yang signifikan sebelum ini.
  5. Ambilan Untung diletakkan dengan jarak yang sama seperti Renti Rugi.

Example 2.png

Pada carta EUR/USD yang sama, kami telah melihat EMA 21 tempoh (garisan kuning) menembusi SMA 89 tempoh (garisan kelabu) dari atas ke bawah. Harga kemudian bergerak turun dan naik. MACD juga bergerak naik lebih tinggi. Kami tunggu sehingga osilator itu menyongsang dan membuka pesanan "jual" pada harga penutupan kandil merah. Renti Rugi terletak di atas aras rintangan 1.0899, manakala Ambilan Untung diletakkan di 1.0811 (1.0855 - 0.0044 = 1.0811).

Strategi ini nampaknya cukup mudah, bukan? Dengan mengikuti peraturan-peraturan mudah yang dijelaskan di atas, anda dapat menguasai swing trading dengan cukup berkesan. Kami mengesyorkan agar anda mencubanya di akaun demo terlebih dahulu untuk "backtesting" dan kemudian menerapkannya di pasaran sebenar.

BERDAGANG SEKARANG

Baca lebih lanjut

Serupa

Strategi Perdagangan Pin Bar
Strategi Perdagangan Pin Bar

Ada kalanya carta atau pola candlestick boleh memberikan signal masuk yang baik jika ia terletak pada aras tertentu. Pin Bar salah satu pola candlestick yang paling andal dan terkenal, dan apabila pedagang menemuinya di carta, mereka menjangkakan harga akan berubah arah tidak lama lagi.

Soalan yang lazim ditanya

  • Bagaimana cara membuka akaun di FBS?

    Klik butang 'Buka akaun' di laman web kami dan teruskan ke Laman Peribadi. Sebelum anda boleh mula berdagang, lengkapkan dahulu proses pengesahan profil anda. Sahkan alamat emel dan nombor telefon anda, sahkan ID anda. Prosedur ini menjamin keselamatan dana dan identiti anda. Sebaik anda selesai dengan semua prosedur keselamatan ini, pergi ke platform perdagangan yang menjadi pilihan anda, dan mulakan berdagang. 

  • Bagaimana cara untuk mula berdagang?

    Jika anda berumur 18+, anda boleh sertai FBS dan mulakan kembara FX anda. Untuk berdagang, anda perlukan sebuah akaun perbrokeran dan ilmu yang mencukupi tentang tindak-tanduk aset di pasaran kewangan. Mulakan dengan mempelajari ilmu-ilmu asas menerusi bahan-bahan pengajian percuma kami dan buka akaun di FBS. Mungkin anda mahu mencuba suasana perdagangan dengan wang maya di akaun Demo terlebih dahulu. Apabila anda sudah bersedia, masuk ke pasaran sebenar dan berdagang untuk berjaya.  

  • Cara-cara mengeluarkan wang yang anda raih di FBS?

    Prosedurnya jelas dan mudah. Pergi ke laman Pengeluaran di laman web, atau bahagian Kewangan di Laman Peribadi FBS dan akses Pengeluaran. Anda boleh dapatkan wang yang anda raih menerusi sistem pembayaran yang sama yang anda gunakan untuk deposit-deposit anda. Sekiranya anda mendanai akaun anda menerusi pelbagai kaedah, keluarkan keuntungan anda menerusi kaedah-kaedah yang sama, berkadaran dengan nisbah amaun deposit-deposit anda.

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera