Mengekalkan posisi merentasi hujung minggu: peluang baik atau menempah nahas?

Mengekalkan posisi merentasi hujung minggu: peluang baik atau menempah nahas?

2023-04-03 • Dikemaskini

Pernahkah anda terfikir sama ada anda harus membiarkan dagangan anda aktif merentasi hujung minggu? Jika ya, adakah keputusan seperti ini sering memberikan keuntungan untuk anda? Jika tidak, mungkinkah anda harus menyisihkan kerisauan dan mencubanya?Kami telah mengumpulkan maklumat yang anda harus tahu tentang mengekalkan posisi di hujung minggu.

Berdagang di hujung minggu adalah satu dilema besar. Di satu sisi, anda mungkin akan mengalami kerugian besar jika pasaran dikejutkan dengan berita luar dugaan yang anda tidak mampu tefikirkan sebelum hujung minggu. Di satu sisi lain, anda boleh tutup posisi sebelum hujung minggu dan hilang peluang untuk suatu dagangan yang menguntungkan. Bayangkan selepas hujung minggu, harga terus bergerak dalam arah yang anda jangkakan, tetapi tiada lagi ertinya untuk masuk dagangan ini kerana titik masuk yang baik sudah berlalu.

Jadi haruskah anda mengekalkan posisi sepanjang hujung minggu? Jika anda mahukan jawapan yang tepat, anda tidak akan temuinya di sini. Ada banyak faktor yang anda perlu pertimbangkan sebelum mengekalkan suatu dagangan.

1.Rangka masa

Jika anda telah membaca artikel kami sebelum ini, anda akan menyadari betapa rangka masa memainkan peranan penting dalam pelbagai isu perdagangan. Kes ini juga tidak terkecuali.

Jika anda seorang pedagang jangka panjang, anda mengekalkan posisi anda berminggu-minggu dan berbulan-bulan, ini tidak menjadi isu buat anda. Sebarang kemeruwapan sementara tidak akan memberi kesan terhadap perdagangan anda. Jika anda seorang pedagang harian, dagangan anda bertahan dari selama beberapa minit sehingga beberapa jam, polemik ini juga bukan untuk anda. Anda akan mempertimbangkan untuk mengekalkan posisi agar terus aktif merentasi hujung minggu jika anda seorang pedagang swing yang mana dagangannya bertahan sehingga beberapa hari.

Untuk meneruskan posisi merentasi hujung minggu, pastikan anda berdagang di rangka masa yang betul. Rangka masa H4 dan harian boleh memberikan anda peluang sebegini.

2.Nisbah risiko/ganjaran

Sentiasa pertimbangkan nisbah risiko/ganjaran (berapa banyak yang anda sanggup rugi relatif kepada potensi keuntungan). Nisbah risiko/ganjaran optimum adalah 1:3. Ini bererti potensi keuntungan adalah 3 kali lebih tinggi dari kerugian yang mungkin terjadi. Pastikan seandainya dagangan menyongsang unjuran anda selepas hujung minggu, anda ada mekanisme yang siap untuk menyelamatkan anda.

trades over weekend2.jpg

3.Berita

Walaupun anda tidak percaya dengan analisis fundamental, adalah berbaloi untuk memeriksa peristiwa yang mungkin terjadi di hujung minggu. Jika peristiwa-peristiwa penting seperti rundingan Brexit, ucapan Trump, rundingan NAFTA, dsb. dijadualkan pada hujung minggu, adalah lebih bijak untuk menutup dagangan. Anda tidak akan tahu apakah berita yang akan terbit dan bagaimana pasaran akan bertindak balas terhadapnya.

4. Jurnal perdagangan

Bayangkan anda cuba mengekalkan dagangan agar terus aktif merentasi hujung minggu dan anda kerugian. Adakah ia satu sebab munasabah untuk tidak mencubanya lagi? Tentu tidak. Disiplinkan diri merekodkan semua dagangan anda. Dengan berbuat begini, anda akan boleh menjejaki semua keuntungan dan kerugian anda. Ia akan memudahkan anda mencipta strategi perdagangan anda sendiri yang akan membawa anda kepada kejayaan.

5.Ketenangan

Ada satu perkara penting yang berkaitan bukan dengan pasaran, tetapi dengan personaliti anda. Bayangkan anda mempunyai satu dagangan yang sedang hidup merentasi hujung minggu, anda tidak tahu ada berita akan diumumkan dan apa mood pasaran pada pagi Isnin. Adakah anda bersedia untuk rasa tertekan sepanjang hujung minggu dan menanti dengan tangan berpeluh di hari Isnin? Jika tidak, lebih baik anda bebaskan diri dari rimas dan gusar dan mula berdagang dengan kepala yang kosong di pagi Isnin. Jika anda yakin diri dan gemar bermain risiko, berdagang di hujung minggu adalah satu cabaran menarik buat anda.

Pertimbangkan karakter diri anda dan pastikan hujung minggu anda tidak dipenuhi dengan igauan dan bayangan ngeri.

Sebagai kesimpulan, bolehlah kami katakan bahawa terserah kepada anda sama ada untuk mengekalkan posisi terbuka di hujung minggu dan menantikan keuntungan yang lebih besar atau anda boleh tenang-tenangkan diri dan hadkan potensi anda. Bila persoalan ini menerjah anda, semak semua poin yang telah kita bincangkan di atas dan anda boleh membuat keputusan dengan lebih mudah.

Baca lebih lanjut

Serupa

Soalan yang lazim ditanya

  • Bagaimana cara membuka akaun di FBS?

    Klik butang 'Buka akaun' di laman web kami dan teruskan ke Laman Peribadi. Sebelum anda boleh mula berdagang, lengkapkan dahulu proses pengesahan profil anda. Sahkan alamat emel dan nombor telefon anda, sahkan ID anda. Prosedur ini menjamin keselamatan dana dan identiti anda. Sebaik anda selesai dengan semua prosedur keselamatan ini, pergi ke platform perdagangan yang menjadi pilihan anda, dan mulakan berdagang. 

  • Bagaimana cara untuk mula berdagang?

    Jika anda berumur 18+, anda boleh sertai FBS dan mulakan kembara FX anda. Untuk berdagang, anda perlukan sebuah akaun perbrokeran dan ilmu yang mencukupi tentang tindak-tanduk aset di pasaran kewangan. Mulakan dengan mempelajari ilmu-ilmu asas menerusi bahan-bahan pengajian percuma kami dan buka akaun di FBS. Mungkin anda mahu mencuba suasana perdagangan dengan wang maya di akaun Demo terlebih dahulu. Apabila anda sudah bersedia, masuk ke pasaran sebenar dan berdagang untuk berjaya.  

  • Cara-cara mengeluarkan wang yang anda raih di FBS?

    Prosedurnya jelas dan mudah. Pergi ke laman Pengeluaran di laman web, atau bahagian Kewangan di Laman Peribadi FBS dan akses Pengeluaran. Anda boleh dapatkan wang yang anda raih menerusi sistem pembayaran yang sama yang anda gunakan untuk deposit-deposit anda. Sekiranya anda mendanai akaun anda menerusi pelbagai kaedah, keluarkan keuntungan anda menerusi kaedah-kaedah yang sama, berkadaran dengan nisbah amaun deposit-deposit anda.

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera